SZC logo

Hírek

2024. júl. 15.

admin

Sporttehetségek kiválasztása és képességeik fejlesztése a TFG-ben

2023. őszén iskolánk, a Szerencsi Szakképzési Centrum Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium két oktatója Feketéné Csoma Gabriella és Juhász Zsolt a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő által, „Tehetségközelben” – komplex tehetséggondozó programok támogatása címmel kiírt nyílt pályázatán 3,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyertek.

A programban kiemelkedő motoros képességekkel rendelkező tanulók fizikai és mentális fejlesztésére, személyiségfejlesztésére nyílt lehetőség, 60 órás tehetséggondozó foglalkozássorozat keretében, amely kiegészült a tehetséggondozást támogató interaktív előadásokkal, élményalapú, szemléletformáló csoportos foglalkozással, szakmai és közösségi programokkal, edzőtáborral. A fejlesztő foglalkozásokra a tanítást követő időszakban, délutánonként került sor, ahol a diákok időt és fáradságot nem sajnálva, lelkesen vettek részt. Az órákon színes, változatos eszközökkel végrehajtott kreatív feladatokat végeztek két testnevelő tanár vezetésével. A foglalkozások együttes csapatfoglalkoztatás, kiscsoportos foglalkoztatás és egyéni fejlesztés formájában valósultak meg. A felhasznált eszközök egy része is ennek a pályázati forrásnak volt köszönhető, foci és futsal labdák, koordinációs létrák, megkülönböztető mezek kerültek beszerzésre. A foglalkozássorozat hozzájárult a tanulók testi és mentális egészségének megőrzéséhez, -fejlesztéséhez, társas kapcsolataik és önbizalmuk erősödéséhez. A szakszerű és rendszeres fejlesztő munkának köszönhetően iskolánk fiú és lány labdarúgó csapatai kiemelkedő eredményt értek el az idei tanév labdarúgó kupáin.

A gyakorlati ismeretek bővítése mellett az elméleti tudás is szerepet kapott a programban. A résztvevők megismerkedtek az anatómia, a gimnasztika, a rajzírás és az edzéselmélet alapjaival, pszichológus, védőnő és fejlesztő pedagógus irányításával szereztek új ismereteket az egészséges táplálkozás alapelveiről, a táplálékkiegészítők étkezésben betöltött szerepéről, a testmozgás és mozgásfejlődés valamint a tanulási képességek összefüggéseiről. Egészséges ételeket, italokat készítettek és kínáltak diáktársaiknak és megismerkedtek a mentális egészség fogalmával is.

A tanterem, a sportcsarnok és a műfüves pálya nyújtotta lehetőségek mellett a tanulási folyamat egyéb színtereken is folytatódott. Együttműködő partnerünkkel, a Tokaji Futball Clubbal való közös munkánk eredményeként lehetőség nyílt a DVTK Labdarúgó Sportakadémia által meghirdetett: „Kapusok fejlesztése a DVTK Labdarúgó Sportakadémián, illetve kapusaink szerepe a labdakihozatalban” című programon részt venni. Az elméleti bemutató után az U16-U17 -es korosztályos játékosainknak az akadémiai kapusképzési koordinátor vezetett bemutató edzést, ahol a diákok lehetőséget kaptak képességeik fejlesztésére.

Tavasszal a kis csapat Debrecenbe utazott, ahol egy tartalmas, élménydús napot tölthetett el. Először a DVSC Labdarúgó Akadémia vendégei voltak, ahol bepillantást nyerhettek egy profi sportegyesület munkájába, megismerhették létesítményeiket és az ott folyó magas szintű szakmai munkát. A fiúk nagy lelkesedéssel vették birtokba a műfüves pályát, a lányok pedig csillogó tekintettel követték a DVSC felnőtt csapatának Európa és világszinten is ismert játékosait. Az elégetett kalóriákat kiadós hamburgerezéssel pótolták, majd rövid sétát tettek a belvárosban. Ezután a Sportdiagnosztikai Életmód és Terápiás Központba látogattak, ahol megcsodálhatták, hogyan lehet a tudomány modern vívmányait, eszközeit a sport, a rehabilitáció és az orvoslás szolgálatába állítani. A nap folyamán rengeteg szakmai információval és felejthetetlen élménnyel gazdagodtak.

Ezt követően a tehetséggondozó csoport fergeteges két napot tölthetett el Egerben a „Tehetségazonosítás és -fejlesztés a TFG-ben kiemelkedő motoros képességekkel rendelkező tanulókkal” című nyertes projektnek köszönhetően. A reggeli órákban vonattal indultunk célállomásunk, Eger felé. Megérkezve sétáltunk egyet az Érsek kertben, ahol a bátrabbak a kültéri kondiparkot is igénybe vehették. Folytatásként az Eszterházi Károly Katolikus Egyetem vendégei voltunk. Megismertük a Sporttudományi Intézetet, az egyetemi sportlétesítményeket és az ott folyó szakmai munkát. A fenntarthatósághoz kapcsolható ismereteink bővítéseként lehetőségünk volt elektromos rollerek, kerékpárok és robogók tesztelésére, ami a diákok számára igazi élményekkel teli programnak bizonyult. Ebéd után városnéző túrán vettünk részt, megismertük Eger ikonikus épületeit, nevezetességeit, mint például az Egri Bazilikát, a Dobó teret, a Várat és a Minaretet. A napot egy csodálatos sétával fejeztük be az Egri Várban, ahonnan lélegzetelállító panoráma tárult a szemünk elé. Másnap a közös reggelit követően az Egri Termál- és Strandfürdőbe mentünk. Az időjárás kegyes volt hozzánk, így a kinti medencék nyújtotta lehetőségeket is élvezhettük. A fázósabbak a fedett terekben lévő élménymedencékben töltődtek, majd a meleg vizesekben relaxáltak. Fáradtan, de élményekkel és új ismeretekkel gazdagodva tértünk haza.

A tehetséggondozó programot egy három napos edzőtáborral zártuk Tiszabecsen, a Vidám Delfin Campingben. Vonattal és busszal értük el a Felső-Tisza Vidék határmenti települését, Tiszabecset. Délután felfedeztük a kemping adta lehetőségeket, sétáltunk a környéken majd közös főzésbe kezdtünk. Néhány óra kitartó kóstolgatás után elkészült életünk gulyása, amit jóízűen elfogyasztottunk. Vacsora után kenu oktatáson vettünk részt, majd gyakorlatban is kipróbáltuk új ismereteinket egy rövid tiszai vízi túrán. Másnap reggeli után kerékpártúrára indultunk. Úti célunk a Túr folyón épült Bukógát volt. A nagy melegben jól esett a 3 méter magasból lezúduló folyóvíz dögönyözése, a kellemesen hideg víz simogatása. A bátrabbak a vízesés alá is bebújtak, a kevésbé lelkesek napoztak a parton és a mederben lévő hatalmas sziklákon. A 37 kilométer teljesítése után fáradtan, de vidáman érkeztünk vissza a kempingbe, ahol a közös ebéd elfogyasztását követően röplabdáztunk, beszélgettünk és fürdőztünk a Tiszában. A harmadik napon Fehérgyarmatra utaztunk, ahol ismét vizes programban volt részünk, úsztunk, vízilabdáztunk, napoztunk a helyi strandon. Napjaink aktívan teltek, új mozgásformákat próbáltunk ki, csapatot építettünk, közös, életre szóló élményeket gyűjtöttünk rövid táborozásunk során.

Köszönjük szépen a Kulturális és Innovációs Minisztérium, valamint a Nemzeti Kulturális Támogatáskezelő által nyújtott lehetőséget, amelynek segítségével az általunk megálmodott komplex tehetséggondozó programsorozatnak köszönhetően a diákok rengeteg új ismerettel, gyakorlattal, számtalan felejthetetlen élménnyel lettek gazdagabbak.

Feketéné Csoma Gabriella és Juhász Zsolt oktatók

Összefoglaló

GALÉRIA

Záró beszámoló

KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Beszámoló NTP-TEHETSEG-23-0179

Beszámoló a „Tehetségazonosítás és - fejlesztés a TFG-ben kiemelkedő motoros képességekkel rendelkező tanulókkal” pályázatról.

2024. júl. 2.

Tehetséggondozó csoportunk Egerben

„Tehetségazonosítás és -fejlesztés a TFG-ben kiemelkedő motoros képességekkel rendelkező tanulókkal” című nyertes projektnek köszönhetően kirándulás Egerben.