SZC logo

Szerencsi Szakképzési Centrum

OM kód: 203055/002 | 3910 Tokaj, Bajcsy-Zsiliszky Endre út 18-20

Intézmény logo

Szerencsi SZC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium

  • Hírek
  • Közérdekű adatok
  • Régi honlap
  • KRÉTA
Széchenyi 2020

Projektek

Comenius

Comenius Iskolai Együttműködések pályázat 2013-2015

 COMENIUS iskolai együttműködések - „Facing the climate changes in the 21st century”

COMENUS PÁLYÁZAT WEBLAPJÁNAK ELÉRÉSE

Iskolánk 2013 tavaszán Comenius Iskolai Együttműködések pályázatot nyert, melyet az Egész Életen Át Tartó Tanulás Program keretében az Európai Unió támogat, hazánkban pedig a TEMPUS Közalapítvány koordinál. A pályázat címe: „Facing the climate changes in the 21st century” és összesen öt ország vesz részt benne: Magyarország (koordinátor), Törökország, Románia, Bulgária és Portugália

Nagy megtiszteltetés, hogy mi is részt vehetünk ebben a projektben, mivel iskolánk ökoiskola és számos egyéb pályázati forrás mellett ezt követően a COMENIUS elnyert forrását is a pályázatban kitűzött olyan nevelési célok megvalósítására fordíthatjuk, amelyek szorosan korrelálnak a Pedagógiai Programunk környezeti nevelési céljainál megfogalmazott elvekkel.

• A megítélt támogatás összege: 20000 EUR

• Minimálisan kötelezően teljesítendő mobilitások száma: 24 fő

A partnerség legfőbb céljai közé tartozik a közös, tudatos ökológiai tudat fejlesztése és felelősségteljes polgárok nevelése a jövő Európája számára. Projektünk hozzájárul diákjaink környezettudatos gondolkodásának megerősítéséhez, valamint a tudatos, kritikus és ésszerű környezethasználathoz.

A partnerség hozzájárul az oktatás európai dimenziójának erősítéséhez. A projekt nem csupán a klímaváltozáshoz kapcsolódó készségek elsajátításában és fejlesztésében segítik a tanulókat, hanem ösztönzi a csapatmunkát, a tervezést és az IKT eszközök használatát is.

Emellett a projekt célja, hogy kiterjessze a partner országokkal kapcsolatos ismereteinket, növelje érzékenységünket az európai és eltérő kultúrák közti sokszínűség és különbözőségek megértésének és a párbeszéd fontosságának terén. Fontosnak tartjuk a partnerországok hagyományainak megismerését és a sztereotípiák lerombolását, az eltérő, de hasznos szemléletmódok megismerését a klímaváltozás okozta helyi probléma kezelések megismerésén keresztül.

A pályázati téma feldolgozása szinte valamennyi tantárgyat érinti, a megszerzendő ismeretek beépülnek iskolánk helyi tantervébe, a tevékenységek kereszttantervi kompetenciái erősek. A diákok feladatokat kapnak majd a természettudományos tárgyak, anyanyelv, idegen nyelvek, földrajz, és informatika terén. A tanulók által megvalósítandó tevékenységek rendkívül sokrétűek, gyakorlatiasak, lehetőséget kínálnak a felfedezésre, adatgyűjtő és alkotó munkára.

Partnereink együttműködését e-mail váltás, videokonferencia, e-learning és kölcsönös látogatások biztosítják.

COMENIUS iskolai együttműködések - „Facing the climate changes in the 21st century” együttműködő partnerek

1. partner, Hungary (koordinátor)
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
3910 Hungary, Tokaj
Bajcsy-Zsilinszky Endre u. 18-20.
Kapcsolattartó: Derecskei Sándor /Alex Derecskei
www.tfg.hu

2. partner, Turkey
Samsun Anadolu Tarim Meslek Lisesi & Tarim Meslek Lisesi
55200 Turkey, Samsun
Denizevleri Mah. Atatürk Bulvarı No:14 Atakum/SAMSUN
Kapcsolattartó: Mehmet Gülcan
samsuntml.meb.k12.tr/

3. partner, Bulgaria
Profesionalna gimnazia po selsko stopanstvo
6200 Bulgaria, Chirpan
Bull. "Georgi Dimitrov" № 78
Kapcsolattartó: Tania Toteva
www.pgss-chirpan.com

4. partner, Portugalia
Agrupamento de Escolas José Belchior Viegas( Escola Secundária) – São Brás de lportel
8150-021 Portugal, São Brás de Alportel
Sítio da Calçada
Kapcsolattartó: Domingos Almeida Guapo
www.aejbv.pt

5. partner, Romania
Scoala gimnaziala “Gheorghe Banea” Macin
825300 Romania, Macin
Strada Florilor nr. 30, Macin, judet Tulcea
Kapcsolattartó: Liliana Gheorghe
www.scoala-ghbanea-macin.ro

Törökországi mobilitás

Iskolánk 2013 tavaszán Comenius Iskolai Együttműködések pályázatot nyert, melyet az Egész Életen Át Tartó Tanulás Program keretében az Európai Unió támogat, hazánkban pedig a TEMPUS Közalapítvány koordinál. A pályázat címe: „Facing the climate changes in the 21st century” (13/0030-C/1121) és összesen öt ország vesz részt benne: Magyarország (koordinátor), Törökország, Románia, Bulgária és Portugália. A pályázat során kötelező 24 mobilitás első 6 mobilitásának megvalósítására 2014. február 22. és 2014. március 01. között a törökországi Samsunban került sor.

A résztvevő diákok Kovács Enikő, Pózer Erik és Varga Bianka 11. C osztályos tanulók, a kísérőtanárok pedig Derecskeiné Nagy Mária, Derecskei Sándor és Pataki Zsolt voltak. A projekthét témája: „A klímaváltozás hatásai a mezőgazdaságra” volt. A szakmai elemek mellett a pályázati projekt megvalósítása során kiemelt hangsúlyt kell fektetni egymás kultúrájának a megismerésére, amely kiterjed a helyi szokásokon keresztül, az étkezési különbségekre, nemzeti-hagyományos énekekre, táncokra, valamint az építészeti és tájképi örökség megismerésére. Összesen 7 napot töltöttünk a Fekete-tenger menti kikötővárosban, ahová vasárnap este érkeztünk meg. Magyarországi szemmel nézve kicsit szokatlan volt a közel 1.5 milliós város, ahol a reptéren szívélyes fogadtatásban részesültünk a helyi tanárok és diákok által. A szállásunk az egyik belvárosi tanár-hotelben volt, mely szinte kizárólag csak a közoktatásban résztvevő tanárok szállásául szolgált.

A projekt szakmai tevékenységei a hét első munkanapján kezdődtek, így hétfő reggel az iskolaudvaron a helyi tanárok és diákok köszöntése, valamint török népviseletbe öltözött lányok néptánca várt minket. A rövid megnyitó után a bemutatkozás következett, természetesen angol nyelven, hiszen a projekt munkanyelve is ez volt egész héten. A portugál, bolgár, román, török és magyar résztvevők bemutatták az iskoláikat és a diákok is megismerték egymást. A délelőtt folyamán körbevezettek minket a török iskolában, délután pedig az állatorvosi és állategészségügyi állomások laboratóriumait tekintettük meg, amely egyben az ottani diákok szakmai gyakorlóhelyeiként is funkcionálnak. A szinte minden napra kötelező kulturális program részeként az Amazon faluba látogattunk el, közvetlen a Fekete-tenger partján. A vacsora a város egyik legmagasabb pontján lévő étteremben történt, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt Samsunra és a tengerre.

A szakmai program egyik igen fontos állomása volt a keddi program, hiszen itt egy olyan konferencián vettünk részt, ahol a diákok előadták a már előre elkészített prezentációikat, amik tartalmazták a globális felmelegedés hatásait a saját országukban, és a lehetséges alkalmazkodást a szélsőséges időjárási viszonyokhoz. Meghallgattuk Tekin Kara professzor úr előadását, valamint a helyi igazgató és a koordinátorok beszédeit is. A reggel 9.00-tól egészen délután 18.00-ig tartó program kiváló összefoglalója volt a 2013 szeptemberétől a partnerintézményekben otthon, heti rendszerességű Comenius órákon folyó szakmai munkának, hiszen a pályázat során megvalósuló mobilitások egyik szakmai feladata a mobilitások közötti szakmai munka disszeminációja. A nap hatalmas hozadéka a szakmaiságon túl az volt, hogy az angol nyelvi szinten folyó előadások során a diákok szakmai szakszókincse is nagy mértékben fejlődhetett. Este, vacsora után pedig Mehmed Gülcan tanár úr rövid városnéző túrát tartott nekünk.

A harmadik napon buszos szakmai terepgyakorlatra indultunk a Kizilirmik nevű folyó fekete-tengeri deltavidékére, ahol a madárrezervátum igazgatója bemutatta a helyi állatvilágot, és koordinátoraink kikérték a véleményét az éghajlatváltozás hatásairól a deltavidékre, valamint az aktív természetvédelmi tevékenységre. A deltavidéken tett látogatás fontos állomása volt a projekt szakmai megvalósításának, hiszen itt olyan természeti jelenségeket láthattunk a saját szemünkkel, amelyek itthon, Magyarországon szinte csak mutatóban, vagy még úgysem érhetőek el. A biológusnak igazi csodahely ez a ramsari terület. Este egy samsuni étteremben vacsoráztunk, ezután pedig egy török népzenei előadással egybekötött teázáson vettünk részt, ahol betekintést nyertünk a török zenei és tánchagyományokba.

A csütörtöki napot a török kultúra és a helyi történelem megismerésére szántuk. Ismét buszra szálltunk és Amasyába mentünk, ami egy hegyekkel körülvett gyönyörű város. Az idegenvezető elmesélte a településről szóló legendákat. Megtekintettünk a természettudományi, valamint egy régen orvosi szanatóriumként működő múzeumot, az egykori római kori vízvezeték mellett megtalálható Szerelmesek Múzeumát (olyan, mint Londonban a Madame Tussauds panoptikuma) és a Helytörténeti Múzeumot. Este a török diákok vezetésével Samsunban kerestük fel a helyi látnivalókat és megkóstoltuk a hagyományos török kávékat.

A pénteki nap a heti szakmai munka összegzésének, a tanulságok levonásának és a jövőre vonatkozó szakmai javaslatok megfogalmazásának az időpontja volt. Az utolsó napon a résztvevő 5 ország diákjaival 3 vegyes csoportot alkotva posztereket készítettünk a felmelegedés pozitív és negatív hatásairól a héten szerzett tapasztalatok alapján. Majd mindhárom csoportból a magyar diákok álltak ki és mutatták be az elkészített munkákat, természetesen angol nyelven. Dicséret illeti őket, hiszen egész héten a vállukon cipelték a szakmai munka irányításának, a szummatív tanulságok feltérképezésének és angol nyelvű megfogalmazásának a terhét, amely egyben kiváló erőpróbája volt annak, hogy idegen környezetben a lehető legtökéletesebb szakmai munkát kell végezni. Ezt majd nagyon jól fogják tudni kamatoztatni a jövőbeli szakmai munkájuk során (orvosi és gyógyszerészi pálya), ami a pályázati mobilitás környezetvédelmi aspektusa mellett az egyik legfontosabb hozadék. Egy utolsó, hagyományos teázás után megtörtént a hét lezárása és a partnerországok résztvevői elbúcsúztak egymástól.

Összességében a projekthét sikeresen zárult, megismertük Törökország kultúráját, gyakoroltuk az idegen nyelvet és nem utolsósorban újabb barátságok is szövődtek.

Varga Bianka 11. C osztályos tanuló Derecskeiné Nagy Mária és Pataki Zsolt kísérőtanárok

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 


Partnereink

    SZC logo

    Szerencsi Szakképzési Centrum


      • Intézmény logo
      • Szerencsi SZC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium

        3910 Tokaj, Bajcsy-Zsiliszky Endre út 18-20

      • Telefon: +3647352026

        E-mail: tfg@szerencsiszc.hu

        OM azonosító: 203055/002


      2023Szerencsi SZC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnázium