Hírek
2025. márc. 10.
Zöld böjt!
A „zöld böjt” jegyében akciót hirdettünk, melyben arra voltunk kíváncsiak, hogy közösségünk tagjai hogyan járulnak hozzá a csomagolóipar ökológiai lábnyomának csökkentéséhez.

Iskolánkban, a Szerencsi SzC Tokaji Ferenc Technikum, Szakgimnázium és Gimnáziumban a „zöld böjt” jegyében akciót hirdettünk, melyben arra voltunk kíváncsiak, hogy közösségünk tagjai hogyan járulnak hozzá a csomagolóipar ökológiai lábnyomának csökkentéséhez, a csomagolásmentességhez és a csomagolás újrahasználatának, újrahasznosításának, élettartamának növeléséhez.
A diákok és tanárok reggeli érkezésekor iskolánk több lelkes tanulója egy egyszerű felmérést végzett arra vonatkozóan, hogy aznap milyen csomagolásban hozták magukkal enni-és innivalóikat. Ezen felül minden válaszadó kapott egy leírást arról, hogy a hétköznapokban milyen lehetőségeik lehetnek a hulladék csökkentésére.
Reggel 7 óra és 7:50 között az iskola bejáratánál vártuk az érkezőket, és gyűjtöttük az adatokat, amelyeket a nap végén kielemeztünk.
Ezzel párhuzamosan egy Microsoft Forms formátumú internetes felmérést végeztünk, melyben arra kértük a diákokat, hogy 5 egyszerű kérdésre válaszoljanak azzal kapcsolatban, hogy családjuk milyen módon járul hozzá a hulladék csökkentéséhez, illetve miket gyűjtenek szelektíven.
Az aznapi csomagolási lehetőségekből választva a következő eredmény született:
- a legtöbben nylon zacskóban: 62 fő
- 44 diák nem hozott tízórait, a büfében vásárol (itt jellemző csomagolóanyagok: folpack és papírzacskó)
- ezt követte a papírzacskó: 31 db
- 29 fő alufóliában
- 26 fő műanyag uzsonnás dobozban hozta tízóraiját
- viszonylag kevesen csomagoltak aznap szalvétába és folpackba: 12 és 11 fő
- míg legkevesebben, mindössze négyen főtt ételt hoztak műanyag dobozban
- a választási lehetőségek között szerepelt az ún. Boc’Roll tisztítható vászon szendvics csomagoló. Ebben senki sem hozott ennivalót. Valószínűleg ez a módszer még nem ismert a diákok között, így felhívtuk figyelmüket erre a lehetőségre is.
Az innivaló tárolásának lehetőségeinél a következő eredmény született:
- legtöbben: 69-en másfél literes műanyag palackban hozták az innivalót
- hasonló eredmény született a fél literes palack esetében, amely 64 volt
- 22 diák nem hozott, így a büfében vásárol, amely lehet papírpohár, vagy fél literes műanyag palack
- 18 fő újratölthető műanyag palackban hozta
- a következő lehetőségeknél egyforma eredmény született: 8-8-8-8 diák válaszolta a következőket: fémkulacs, üvegkulacs, termosz, iskolai ivókút (illetve tanárok esetében a szűrt víz)
A kérdőív eredményei:
A válaszok alapján a következő százalékos eredmények születtek:
1. A családod milyen hulladékfajtákat gyűjt szelektíven?
papír 44
PET-palack 58
műanyag 68
fémhulladék 24
sütőolaj 32
elektronikai hulladék 22
üveg 35
elem 25
egyéb 48
2. Ha az előző kérdésnél az egyéb lehetőséget is megjelölted, kérjük fejtsd ki röviden, hogy milyen egyéb hulladékokat gyűjt szelektíven?
zöld hulladék 44
ruhanemű 24
lejárt gyógyszerek 10
telefonok 22
textil 11
hungarocell 7
vegyi hulladék
3. Szoktál-e részt venni hulladékgyűjtési akciókban?
papírgyűjtés 43
elemgyűjtés 18
használt ruhagyűjtés 26
e-kütyü gyűjtés 6
4. A legjobb hulladék a meg nem termelt hulladék. Ti milyen hulladékcsökkentési intézkedéseket alkalmaztok a családotokban?
PET-palack helyett kulacs 37
PET-palackok újratöltése 54
csapvíz fogyasztása 48
palackos innivalók 29
környezetbarát csomagolású termékek 35
használt iskolaszerek 16
nem foglalkozom a hulladékcsökkentéssel 7
A kérdőív utolsó kérdése önálló vélemény kifejtésre kérte a válaszoló diákokat.
5. Ha a hulladék csökkentésével kapcsolatban van olyan ötleted, amelyet szerinted az iskola a jövőben megvalósíthatna, kérjük röviden fejtsd ki!
- több szelektív kuka,
- digitális dolgozatok papír alapú helyett,
- felvonulás hogy felhívják ennek fontosságára a figyelmet,
- osztályonkénti hulladék gyűjtés,
- papír helyett a diákok laptopon esetleg tableteken jegyzetelhetnének,
- komposztálás
- különböző erre ösztönző játékos programok,
- a kávés poharak legyenek fémek vagy műanyagok, mivel ha papírból van, sajnos hamar elázik és így vizet sem tudnánk illetve üdítőket tölteni a pohárba,
- jobban figyeljen mindenki arra, hogy az általa elfogyasztott terméket melyik kukába dobja,
Összegzésként elmondható, hogy a diákok nagy része hajlandó a környezettudatos magatartásra, s a „zöld böjt” jegyében még több ismertető anyagot biztosítunk, előadást , illetve életkori sajátosságaiknak megfelelő akciót és programot hirdetünk ebben a témában. Igyekszünk ennek megfelelően végezni az iskolában a környezeti nevelést.
Nagyné Dóka Nóra
munkaközösség-vezető
KAPCSOLÓDÓ HÍREK

Tamburamatiné A TFG-ben
Február 17-én egy igazán különleges zenei élményben lehetett része iskolánk diákjainak.
2025. febr. 23.

Elismerő oklevél
A gimnázium a Magyar Tudományos Akadémia – Debreceni Egyetem Családok és Tanárok Kooperációja Kutatócsoport (MTA-DE-CSATOKK) együttműködő partnereként elismerő oklevelet kapott.
2025. febr. 23.